‘Ik heb het gevoel dat ik niet meetel als ik er niet ‘iets’ mee doe. Wat adviseer jij mij?’. Een vraag onlangs aan mij van een collega-onderneemster. Ze kijkt er wat moeilijk bij en ik moet onwillekeurig lachen want herken haar gevoel.

VROUWEN ALS ONLINE ONDERNEMER
Je hoeft je social media feeds maar door te scrollen of je wordt overspoeld door berichten van online ondernemers. Ze hebben voor elk probleem een oplossing en bieden de prachtigste producten aan. Ik ben wel benieuwd hoe het zit met het percentage vrouwen en de leeftijd waarop ze starten met online ondernemen.

EEN DERDE IS VROUW
Een kort onderzoekje op internet leert me dat een derde van de startende ondernemers vrouw is. De gemiddelde leeftijd van de startende ondernemer is 38 jaar. Ik ben benieuwd hoe hoog het percentage hiervan online onderneemt. Ik vermoed best hoog, maar mijn mening is natuurlijk flink gekleurd door de gemiddelde leeftijd (40 jaar) die in mijn feed voorbij komt.

ONLINE CURSUSSEN
Een aantal jaar geleden dacht je bij online ondernemen nog alleen aan webwinkels, maar dit is het al lang niet meer zo. Met name de online zakelijke dienstverlening heeft een vlucht genomen. Coachingsprogramma’s en lesprogramma’s voor wat je maar wil leren. Online marketing, koken, afvallen, je kind of hond leren knippen, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er een online cursus voor volgen. Een aantal van die vrouwelijke online ondernemers is zeer succesvol, maar er zijn er ook veel die ermee worstelen en er ronduit onzeker van worden.

KLANTEN VINDEN
Ik hou me zelf ook bezig met online ondernemen en geloof sterk in de combinatie van on- en offline. Mensen willen nog altijd zaken doen met mensen. Elkaar in de ogen kijken en voelen of er een klik is tijdens een bak koffie of netwerkborrel. Menig ondernemer heeft zo zijn klanten weten te vinden.

PERSOONLIJK CONTACT
Natuurlijk helpt het als potentiële klanten je ook online kunnen vinden en je zo beter leren kennen. Dat geeft vertrouwen en daardoor is iemand sneller geneigd met je in zee te gaan. Wat mij betreft blijft het persoonlijke contact dus ook super belangrijk.

ZICHTBAAR ZIJN
Wat mijn advies aan die collega-ondernemer was? Ik heb haar verteld dat online ondernemen bij je moet passen. Dat ze het vooral moet doen als ze blij wordt van social media. Als het niet eng vindt zichtbaar te zijn. En natuurlijk bereid is zich te verdiepen in de wondere wereld van het online ondernemen. Maar …. alleen als het voor haar goed voelt en niet omdat ze anders ‘niet meetelt’.

Deze column is gepubliceerd op het online platform van Isa en Medina

Share: